سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علت ها و روش های درمان پف زیر چشم

معمولا به کسی که پف زیر چشم دارد می گویند که شب را کم خوابیده یا خسته است که البته جمله درستی نیز هست. پف زیر چشم اگرچه مشکلی ایجاد نمی کند، اما به عنوان یکی از معیارهای زیبایی برای بسیاری افراد مهم است. اما این نکته را همین ابتدا بدانید که علت پف زیر چشم فقط خستگی و خواب آلودگی نیست و عوامل دیگری نیز می توانند باعث پف زیر چشم شوند. به طور کلی ناحیه دور چشم به لت بافت نازک پوست بیش از سایر نقاط صورت مستعد تغییرات است به همین دلیل است که میتوان خستگی، خواب آلودگی یا سایر مشکلات روحی و جسمی را از روی چشم و نواحی اطراف آن فهمید.

عکس پف زیر چشم

علت پف زیر چشم چیست؟

به طور کلی با افزایش سن نواحی دور چشم، افتاده، شل، پف کرده و تیره می شود. اما عوامل دیگری نیز می توانند در ایجاد پف زیر چشم دخیل باشند از جمله:

  • افزایش سن و ضعیف شدن بافت‌های اطراف چشم
  • احتباس مایعات، به ویژه هنگام بیدارشدن از خواب یا بعد از صرف یک وعده غذایی شور
  • بی‌خوابی یا کمبود خواب
  • آلرژی‌ها
  • سیگار کشیدن
  • مصرف الکل
  • وراثت
  • بیماری‌ها؛ مانند درماتیت، درماتوسایتوزیس (التهاب بافت هم‌بند)، بیماری‌های کلیوی و تیروئید چشمی

برای درمان پف زیر چشم باید به پزشک متخصص مراجعه کرد

با اینکه پف زیر چشم معمولا مشکل خاصی نیست و تنها از نظر زیبایی اهمیت دارد، اما با این حال کسانی که با پف زیر چشم خود مشکل دارند معمولا به یک متخصص مراجعه کرده و از او می خواهند که پف زیر چشم آنها را درمان کند.

پزشک متخصص با بررسی و معاینات معمولا یکی از روش های زیر را برای رفع پف زیر چشم تجویز می کند:

  • فیلر: در این روش یک ماده فیلر (عموماً هیالورونیک‌اسید که یک ماده ژل مانند است) در زیر چشم و گونه‌ها قرار داده می‌شود تا یک سطح صاف زیر چشم‌ و گونه ایجاد شود. تزریق در مطب پزشک و با بی‌حسی موضعی صورت می‌گیرد. اثر این روش معمولاً تا 12 ماه باقی می‌ماند.
  • لایه‌برداری لیزری: در این روش از لیزر برای برداشتن لایه‌های سطحی چروکیده پوست در زیر چشم استفاده می‌شود. این کار تولید کلاژن را تحریک می‌کند و منجر به سفت شدن پوست می‌شود. نتایج این روش با توجه به نوع پوست و میزان قرارگیری در معرض آفتاب، می‌تواند سال‌ها دوام آورد.
  • لایه‌برداری شیمیایی: لایه‌برداری شیمیایی نیز می‌تواند چروک زیر چشم را به‌وسیله برداشتن لایه‌های سطحی پوست، درمان کند. این درمان در مطب پزشک انجام شده و یک محلول شیمیایی سلول‌های قدیمی پوست را حذف می‌کند تا پوست محکم‌تر و براق‌تری نمایان شود. نتایج این روش با توجه به نوع پوست و میزان قرارگیری در معرض آفتاب، می‌تواند چندین سال دوام آورد.

عکس شخصی که دچار پف زیر چشم است

پیشگیری و رفع چروک زیر چشم در خانه

علی رغم اینکه روش های مختلفی برای درمان پف زیر چشم وجود دارد، اما چیزی که در مورد تمام این روش ها صدق می کند این است که مدت زمان ماندگاری آنها کوتاه است و پس از مدتی نیاز به تجدید دارند. در صورتی که شما از سنین جوانی می توانید با رعایت یکسری نکات می توان از پیری پوست و نواحی دور چشم و مشکلات مرتبط با آن نظیر چروک، پف و تیرگی پیشگیری کرد.

در ادامه روش های موثر خانگی برای پیشگیری و درمان پف زیر چشم را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • در زمان مناسب و خوب بخوابید: کیفیت خواب و میزان خواب شا تاثیر زیادی روی پف زیر چشمانتان دارد
  • الکل مصرف نکنید: مصرف الکل باعث از دست رفتن آب بدن و در نتیجه آب پوست می شود و ناحیه دور چشم را به شدت مستعد چروک و شل شدن و پف کردگی می کند. اگر الکل مصرف می کنید، باید بیش از پیش مایعات بخورید و به بدنتان آبرسانی انجام دهید.
  • سیگار نکشید: کشیدن سیگار علاوه بر ضرر بسیاری که برای سلامت بدن دارد، سلامت پوست را نیز به خطر می اندازد. اگر سیگار می کشید باید پیش از دیگران منتظر چروک و پیری پوست خود شوید.
  • مقدار مناسبی آب بنوشید و بدنتان را هیدراته نگهدارید: کم آبی اصلا برای بدن خوب نیست و هر فرد بالغ حداقل باید به طور میانگین روزانه 2 لیتر یا 8 لیوان آب بنوشد. نوشیدن آب باعث آبرسانی به نقاط زیر پوست شده و رطوبت رسانی پوست انجام می شود. کم آبی به مرور زمان باعث خشکی و چروک پوست شده و پف زیر چشم را به همراه خود دارد. اگر شما از دسته افرادی هستید که در طول روز از حد مجاز کمتر آب می نوشید، پیشنهاد می کنیم که حتما یک یادآور برای خودتان روی گوشی بگذارید تا زمان آب خوردن را به شما یادآور شود.
  • از سرم و کرم دور چشم استفاده کنید: اگر بیش از 25 سال دارید وقت آن است که یک روتین پوستی برای خودتان داشته باشید. روتین پوستی مناسب شامل: شتشوی صورت، تونر، سرم صورت، کرم دور چشم، مرطوب کننده و ضد آفتاب است. کرم یا سرم دور چشم را به طور مرتب و روزانه استفاده کنید تا از مشکلاتی نظیر تیرگی، چروک و پف زیر چشم در سنین بزرگسالی در امان باشید.

کلام پایانی

به طور کلی پف زیر چشم مشکل خاصی نیست ولی اگر پف شما پس از چندین روز بهتر نشدئ و حالت ورم به خود گرفت نیاز است تا در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر شما نیز تجربه ای در زمینه رفع پف زیر چشم دارید خوشحال می شویم در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

Source: https://lafarrerr.com/blog/what-to-do-with-dark-undereye-circles-and-puffiness