سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اهمیت استفاده از ژل بهداشتی بانوان + نکات کلیدی در استفاده از آن

 

بسیاری از زنان در طول زندگی خود از بسیاری از مشکلات مرتبط با ناحیه واژن از جمله، عفونت ها و بوی بد و ترشحات غیر عادی غیر می برند. شاید باورتان نشود اما با رعایت یک سری نکات بسیار کوچک می توانید از دست این مشکلات خلاص شوید. بله درست شنیدید! همه این مشکلات بر میگردد به کلمه ای به نام pH    واژن.

pH چیست؟

pH یک معیار برای شناسایی بین اسیدی و باز بودن یک ماده یا فضا است. این معیار بین 0 تا 14 متغیر است. عدد 0 به عنوان اسیدی ترین حالت ممکن شناخته می شود و عدد 14 نشان دهنده بالاترین درصد قلیایی یا بازی بودن ماده است. عدد زیر 7 اسیدی و عدد بالای 7 خاصیت بازی دارد.

نمودار pH واژن

pH واژن

واژن نیز یک معیار اسیدی و قلیایی دارد. pH متعادل برای واژن عددی بین 3.8 تا 4.5 است. در واقع فضای واژن حالت اسیدی دارد. در این pH است که باکتری های مفید به زندگی خوند ادامه داده و باکتری ها و عوامل ایجادکننده بیماری یا عفونت واژن از بین می روند. در واقع می توان گفت که علت اصلی عفونت یا بوی بد واژن به هم خوردن pH آن است.

عواملی که باعث برهم خوردن تعادل pH واژن می شوند

برخی از اقدامات اشتباه که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد می تواند در به هم خوردن تعادل pH واژن تاثیرگذار باشند.

شستن داخل واژن

فضای داخلی واژن به هیچ عنوان نیاز به شستشو ندارد. ترشحات طبیعی داخل واژن وظیفه تمیز نگهداشتن فضای داخلی ناحیه تناسلی را بر عهده دارد. شستشوی داخل واژن یکی از اشتباهاتی است که هنوز هم بسیاری از زنان انجام می دهند. تنها باید ناحیه خارجی واژن را شستن آن هم با محصولی به نام ژل بهداشتی بانوان. در انتهای مقاله درباره این محصول بیشتر صحبت خواهیم کرد.

استفاده از لباس زیر نامناسب

لباس زیر بسیار تنگ یا با پارچه های ضخیم به هیچ عنوان مناسب نیست. این لباس ها علاوه بر تاثیر روی pH واژن، می توانند باعث خارش واژن و سوزش این ناحیه شوند. همچنین ممکن است شوینده ای که با آن لباس زیرتان را می شوئید حساسیت زا باشد. خارش واژن به علت درماتیت تماسی یکی از شایع ترین علل خارش واژن است.

استفاده از شوینده نامناسب برای واژن

بسیاری از افراد این اشتباه را انجام می دهند که با صابون و مواد شوینده غیر مناسب ناحیه واژینال را می شویند. این کار به شدت اشتباه است. صابون ها به شدت قلیایی هستند و می توانند pH واژن را در منطقه قلیایی شدید نیز قرار دهند. برای شستشوی ناحیه خارجی واژینال حتما از یک ژل شستشوی بهداشتی بانوان مناسب استفاده کنید. این محصول به صورت تخصصی برای شستشوی واژن طراحی شده و در تنظیم pH واژن نیز مؤثر است.

دوش واژینال

این کار pH تعادلی واژن را بر هم می‌زند. در سال 2008، بررسی‌های انجام شده درمورد سلامت واژن، روی 2561 بیمار نشان داد احتمال به دنیا آوردن نوزاد نارس در افرادی که قبل از بارداری به طور مرتب از دوش واژینال استفاده کردند، بیشتر است. همچنین، براساس پژوهش دیگری در سال 2016، این افراد بیشتر در معرض ابتلا به عفونت HPV (ویروس پاپیلوم انسانی) قرار دارند.

اهمیت شستشوی ناحیه خارجی واژن در تنظیم pH آن

هر چقدر که شستشوی ناحیه داخلی واژن اشتباه است، به همان اندازه شستن ناحیه خارجی واژن اهمیت دارد. همانطور که در قسمت قبلی نیز اشاره شد، شستن ناحیه خارجی با مواد شوینده عادی بسیار کار اشتباهی است. ناحیه واژینال بسیار حساس است و نباید از شوینده های عااددی برای شستن واژن استفاده کرد. محصول ژل بهداشتی بانوان برای شستشوی واژن تولید و طراحی شده است. ژل بهداشتی نه تنها پاک‌کنندگی بهتری نسبت به مابقی شوینده‌ها دارد، بلکه باعث تنظیم pH واژن نیز می شود.

ژل بهداشتی بانوان لافارر مناسب برای شستشوی صحیح واژن

نکاتی که در استفاده از ژل بهداشتی بانوان باید رعایت کرد

  • قبل از شستن ناحیه تناسلی، دست‌‎های خود را بشویید.
  • برای شستن ناحیه تناسلی از آب گرم استفاده کنید.
  • بعد از شستشو حتماً با استفاده از یک حوله نرم، ناحیه تناسلی را خشک کنید.
  • حوله‌ای را که برای خشک کردن ناحیه تناسلی استفاده می‌کنید، زود به زود عوض کنید.

جمع بندی

در این مقاله به اهمیت سطح pH واژن اشاره شد و دانستید که با رعایت یک سری نکات کوچک اما با اهمیت، می توان از بسیاری از بیماری ها و عفونت های بانوان پیشگیری کرد. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.