سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عسل یا شکر ؟ کدام را ترجیح میدهید؟

وقتی یک فنجان چای داغ دم می کنید، به سراغ عسل می روید یا شکر؟ اگرچه هر دو این ها نوشیدنی شما را شیرین می‌کنند، اما تفاوت های عمده ای باهم نیز دارند

عسل و شکر هر دو کربوهیدرات هایی هستند که عمدتاً از گلوکز و فروکتوز تشکیل شده اند و هر دو مواد غذایی پرکالری هستند.آنها به عنوان مواد تشکیل دهنده در بسیاری از غذاهای آماده و نیمه آماده، سس‌های خوشمزه فست فودها، کرم‌های آرایشی، نرم کننده‌های مو، بالم لب، ماسک های صورت استفاده می شوند. اما هر دو آن ها در صورت استفاده بیش از حد سبب افزایش وزن می‌شوند. 

عسل علاوه بر اینکه از آب و دو قند تشکیل شده است همچنین حاوی مقدار کمی از موارد زیر است : 

  1. آنزیم ها
  2. آمینواسیدها
  3. ویتامین‌های گروه B
  4. ویتامین C
  5. مواد معدنی
  6. آنتی اکسیدان ها 

اما شکر از ترکیبی از گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است که به یکدیگر متصل می شوند و ساکارز را تشکیل می دهند. هیچ ویتامین یا مواد مغذی اضافه ای ندارد.

کالری عسل با حدود 22 کالری در هر قاشق چایخوری کمی بیشتر از قند است و باید به مقدار کم مصرف شود. این امر به ویژه در مواردی که مشکلات سلامتی مانند دیابت، بیماری قلبی یا چاقی دارید، صادق است. همچنین عسل ممکن است برای نوزادان کمتر از یک سال خطرناک باشد. این به این دلیل است که حاوی هاگ های باکتریایی است که می تواند باعث بوتولیسم در نوزادان شود.

با این حال عسل فواید و خواص بسیار زیادی در درمان بیماری ها دارد که در مقاله زیر به شما معرفی می‌کنیم.

خواص عسل برای سلامتی

علم مدرن در حال یافتن شواهدی برای تأیید بسیاری از کاربردهای قدیمی عسل است. در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

1) التیام زخم‌ها و سوختگی‌ها

استفاده موضعی از عسل طبیعی باعث بهبود زخم، به ویژه سوختگی‌ها می‌شود. یک بررسی در سال 2015 نشان داد عسل ممکن است به بهبود سوختگی کمک کند. مطالعه دیگری در سال 2017 نشان داد نوعی پپتید موجود در عسل به نام دیفنسین-1، باعث بهبود زخم می‌شود.

 

شایان ذکر است بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مانند کرم‌های صورت، دئودورانت‌ها و شامپوها حاوی عسل در مقادیر گوناگون هستند.

 

توجه: نتایج یک بررسی نشان داد استفاده موضعی از عسل بر روی زخم می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را در افراد مبتلا به دیابت افزایش دهد. بنابراین، اگر مبتلا به دیابت هستید، قبل از اینکه روی هر زخمی عسل بگذارید، با پزشک خود مشورت کنید.

 

2) جلوگیری از بازگشت اسید معده به مری و مشکلات گوارشی

عسل می‌تواند به جلوگیری از بازگشت اسید معده کمک کند. یک بررسی درباره اثرات عسل بر سلامتی در سال 2017 نشان داد عسل می‌تواند دیواره مری و معده را بپوشاند و جریان رو به بالای اسید معده و مواد غذایی هضم‌نشده را کاهش دهد. با این حال، این موضوع را تحقیقات بالینی تأیید و اثبات نکرده‌اند.

 

شواهد هم‌چنین نشان می‌دهند عسل ممکن است به تسکین بیماری‌های دستگاه گوارش مانند اسهال مرتبط با گاسترواِنتریت (عفونت و التهاب معده و روده) کمک کند. عسل هم‌چنین می‌تواند بخشی از درمان رهیدراتاسیون خوراکی یا همان ORS (برطرف کردن کم‌آبی بدن از طریق خوراکی) باشد.

 

3) مبارزه با عفونت از مهم‌ترین خواص عسل

یک بررسی در سال 2018 نشان داد عسل مانوکا می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد، زیرا حاوی موادی همچون پراکسید هیدروژن و پپتید دیفنسین-1 است. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که عسل مانوکا می‌تواند فعالیت ضد باکتریایی بیشتری نسبت به سایر انواع عسل داشته باشد. عسل مانوکا در استرالیا و نیوزیلند از شهد گل‌های درختی به همین نام ساخته می‌شود.

مانوکا عسل خام نیست، اما یک نوع عسل تخصصی است! این عسل ضد باکتری و مقاوم نسبت به باکتری است؛ این نکته گویای این است که باکتری‌ها قادر نیستند به اثرات ضد باکتریایی این نوع از عسل مقاوم شوند. گفته می‌شود عسل مانوکا در درمان بسیاری از مشکلات، از گلودرد گرفته تا پاکسازی لکه‌های روی پوست، مؤثر است.

 

4) رفع علائم سرماخوردگی و سرفه

یک مطالعه در سال 2012 نشان داد عسل در کاهش سرفه کودکان در طول شب از دارونما مؤثرتر است. در مطالعه دیگری قابلیت درمان سرفه‌های حاد در کودکان با استفاده از محلول شیر و عسل بررسی شد. نتایج نشان دادند استفاده از این ترکیب به اندازه محصولات بدون نسخه موجود در بازار، مؤثر بوده است.

 

برخی از مطالعات دیگر نشان می‌دهند عسل اکالیپتوس، عسل مرکبات و عسل لابیاته (عسل خانواده نعناعیان) می‌توانند محصولاتی قابل اعتماد برای از بین بردن سرفه برای برخی از افرادی باشند که به عفونت‌های تنفسی فوقانی و سرفه‌های حاد شبانه دچار هستند.

 

5) کاهش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی

مطالعات نشان می‌دهند آنتی اکسیدان‌های موجود در عسل ممکن است با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط باشند.

 

طبق نتایج یک مطالعه، عسل ممکن است به کاهش فشار خون، بهبود سطح چربی خون، تنظیم ضربان قلب و جلوگیری از مرگ سلول‌های سالم – یعنی همه عواملی که می‌توانند عملکرد و سلامت قلب را بهبود بخشند – کمک کند.

 

عسل ممکن است شهرت بهتری داشته باشد، اما هم عسل و هم شکر در صورت استفاده بیش از حد می توانند اثرات منفی بر سلامت شما داشته باشند. در هر حال بهتر است در حد اعتدال استفاده شوند.

اگر دیابت یا بیماری قلبی دارید یا نگران کنترل وزن خود هستید، با پزشک خود در انتخاب تغذیه مناسب مشورت کنید.